Hannas blomster

bloggen min

onsdag 26. januar 2011

Båredekorasjon uke 4

Tirsdag uke 4 begynte vi å lage båredekorasjon. Vi gikk igjennom teorien og satte i gang å lage hver våre båredekorasjon.

Kompetansemålene jeg var innom:
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere eget grunnleggende arbeid med ulike råvarer.
  • Bruke verktøy, materiale og teknikker på føremålstenleg og forsvarlig måte.
  • Gjøre greie for lokale og vitenskaplige navn på botanisk materiale.
  • Lage og bruke arbeidstegninger, skisser og annen visuell informajon.
  • Kalkulere pris på produkt. 
Føst tegnet jeg en skisse av hvordan produktet skulle se ut:
 Materialer: tang, kniv, oasis og båredekorsjonsform.
 Delphinium, gerbera, nellik, krysantemum og galax.
 Salal, sypress og aspedistra.
 Jeg la to pinner på endene for å kunne knytte oasis fast til båredekorasjonformen for da datt oasis ikke ut av formen. Så satte jeg inn det grønne føst for å skape formen som skulle være et omrisse av et kors. Etter det begynte jeg å sette inn blomstene og dekket inni med grønt og små blomster.
 Jeg jobbet bevisst med god teknikk: blomstene langt nede i oasis og ingen klemte blomster. Kontastene lys/mørk jobber jeg med når jeg la mørke galax blader under de lyse blomstene. Jeg jobbet også med dybde og hadde små blomster langt nede og ute i sterke farger.
 Luft og volum skapte jeg med å bruke overlapping, kryssende blomster, forskjellige høyder. Dominans ble rue oveflater, runde former, organiske linjer og lyse farger
Formen ble symmetrisk, men med usymmetrisk plassering av de botaniske materialene.
Stilen var dekorativ med mange forskjellige og store mengder av blomster. Stilen bærer preg av barokken, rokokko.
Harmonisk helhet: Balanse - ikke for mange blomster på en side og ikke for mye av noe materialer.
Kontrastene: Rue og glatte overflater, runde og spisse former, rette og organiske linjer, lyse og mørke farger.
Proporsjonene: Proporsjonene ble riktige med at den bakre del ble 1/3 og delen foran ble 2/3.
 Kalkulasjon og blomster navn:
Gerbera - 2x50kr
Nellik (dianthus) - 4x25kr
Ridderspore (delphinium) - 2x32kr
Krysantemum (chrysanthemum) - 2x55kr
Salal blad - 3x7kr
Galaxblad - 10x5kr
Sypress 30kr
Sum= 475kr


Jeg følte jeg fikk til stilformen, volum og formen på bårebuketten bra. Det var litt vanskelig å få alle blomstene til å sitte godt, men det måtte jeg øve mer på. Prisen passet til den store dekorasjonen fordi blomstene var relativt dyre og fine. Stilen ble dekorativ fordi den var frodig, mange blomster, luftig og usymmetrisk plassert. Jeg ble veldig fornøyd med formen fordi proporsjonene for korset ble riktige og man kan se det er et kors.

1 kommentar:

  1. En vakker båredekorasjon du laget. Flott dokumentasjon og bilder ;)))

    SvarSlett