Hannas blomster

bloggen min

torsdag 10. februar 2011

Praksis uke 6 Kolnes PTF

Tir uke 6 var jeg i praksis hos Kolnes zwerg blomster på østervåg. Her laget jeg 3 store arrasjement og hjalp med å male veggen å hjelpe kunder.

Kompetansemålene jeg fuglte:
  • Lage bukett, dekorasjon og sammenplantning til sesongen og kundens ønsker og behov.
  • Lære navn, pris og sesong for et bredt utvalg botanisk materiale.  
  • Kalkulere pris på et produkt  
Jeg begynte med å vaske løker som jeg skulle surre fast til en stor transparent ball.
Løkene jeg brukte var: krokus og perleblomst
 Ballen var ferdiglaget før jeg begynte og den var laget av alluminiumstråd.
Verktøyet jeg brukte var sølvtråd.
 Jeg surret løkene asymmetrisk rundt utpå ballen. Jeg surret tråden rundt begynnelsen på stilken og festet løken godt med tråd.


 Til slutt hadde jeg vrihasselgreiner rundt ballen for å få litt varierte materialer.
Kalkulasjon:
Alluminiumsballall 300kr
Krokusløker  4x39kr
Perleblomst 3x59kr
Sølvtråd 2x25kr
Vrihassel 3x50kr
Sum= 833kr

Ballene skulle til et firma som enten skulle henge de opp eller ha de i store vaser/krukker på gulvet.

Analyse:
Volum: Jeg skapte volum med luft mellom materialene, overlapping med vrihassel.
Dominans: Dominans var den lilla fargen. Formene som dominerte var sirkler og rundinger. Overflatene som dominerte var rue som løkenes røtter. Linjene som dominerte var organiske.
Formen: Var usymmetrisk med løker i alle retninger og forskjeller på hver side. Hoverformen var rund.
Stilen: Var transparant med litt dekorativ preg av mangfold av løker og mye volum og usymmetriske plasseringer. Transparent stil er gjennomsiktig arbeid, dominans av linjer og urolige materialer som løkene og vrihassel, knuppene på løkene, avgrenset form, ofte organisk, men vårt var et omrisse av en sirkel, lekent urolig og flytende.
Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse: ikke for mange løker på en plass slik det så ut som arrasjementet ikke skulle tippe på en side, og ikke for mye at et materiale, jeg skapte også optiske virkemidler med dybde i arbeidet som noen løker lenger bak enn andre.
Kontrastene: Lyse og mørke farger som sølv og lilla krokus, rue og glatte overflater som rue løkrøtter og glatte krokuser. Noen kontraster i linjene med organiske og rette linjer.
Teknikk: Materialene satt fast i underlaget med at jeg surret tråd rundt løkene og festet de inni godt, ingen klemte materialer.
 Så hjalp jeg med å male veggen for å få et nytt uttrykk i butikken og for å fremheve lyse farger.
 Malingen jeg brukte var brun oljemaling
 Jeg male også noen podier.

 De hvite hyllene og den mørke veggen fikk en fin kontrast.
 Det var en kjekk dag i praksis der jeg fikk se mange spennende nye planter og fikk lage ett annerledes produkt. Arbeidet fikk et meget vårlig uttrykk som passet fint til sesongen vi er i nå. Jeg kunne hatt mer løker på arbeidet hvis jeg kunne brukt mer penger men den ble ganske dyr fra før. Veggen ble fin og jeg syns det er veldig bra butikker lager forandringer i butikken sin, både for sin egen del og kundenes.

Plantene jeg lærte:
 Scilla siberica (russeblå stjerne)
 Krokus (crocus)
 Denne planten kjøpte jeg faktisk, den er veldig stor  og heter:
Kannebærer (Nepenthaceae burkei)

 Denne hortensiaen (hydrangea) stor på stamme den var veldig pen.
 Dette er en type ildtopp: thyrsiflora eller hundetunge

1 kommentar:

  1. Stilige kuler. Fint med bilder av noen nye planter og våren;)))

    SvarSlett