Hannas blomster

bloggen min

torsdag 24. februar 2011

Praksis uke 8 Kolnes

Denne tirsdagen laget jeg buketter, arrangement og snittet flotte roser. Hanne fra klassen min var også der og vi jobbet sammen.

Kompetansemålene jeg fulgte:
  • Lage bukett, dekorasjon og sammenplantning til sesongen og kundens ønsker og behov.
  • Lære navn, pris og sesong for et bredt utvalg botanisk materiale.  
  • Kalkulere pris på et produkt  
Jeg og hanne begynte å lage tette/lave og dekorative buketter. Disse laget vi 4 stk av.
Blomstermaterialene jeg brukte var: lisianthus, fresia, nellik og viburnum. 
Redskapene var kniv og tang.
 Det grønnemateriale: pistacia og poppel. Jeg brukte også underlag.
 Jeg satte først inn det grønne så blomstene fordi da var det lettere å forme buketten.
 Jeg satte nelliker i en gruppe for seg fordi da ble uttrykket ikke så rotete.
 Under bindepunktet var det ingen blader og bindepunktet var stramt og fint snittete stilker.
Analyse:
Volum: Jeg skapte volum med luft mellom materialene, og mye grøntmateriale. Dominans: Dominans var den hvit/grønne fargen. Formene som dominerte var sirkler og rundinger. Overflatene som dominerte var rue som nellikene og viburnumen. Linjene som dominerte var organiske.
Formen: Var asymmetrisk med blomstene forskjellig plassert og forskjeller på hver side. Hoverformen var rund.
Stilen:  Stilen var dekorativ med stor utvalg pyntete blomster. Den var frodig og inneholdt mye luft. Hele arbeidet i dekorativ skulle ha en helhet og hver blomst skulle ikke vise mer enn andre. Stilen kjennetegner også at arbeidet skal være asymmetrisk. Den hadde en  avgrenset form som var tett og rund.
Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse: ikke for mange materialer på en plass slik det så ut som buketten ikke skulle tippe på en side, og ikke for mye at et materiale, jeg skapte også optiske virkemidler med dybde i arbeidet som blomstene lenger inne og utenfor omrisse.
Kontrastene: Noen kontraster med lyse og mørke farger som grønn og hvit, rue og glatte overflater som glatte lisianthus og rue nelliker. Noen kontraster i linjene med organiske og rette linjer som stilkene.
Teknikk: Materialene satt fast i bindepunktet, rent under bindepunkt, fine snitt og ingen klemte materialer.

Jeg hadde også i gåsunger(salix) rundt kanten for å skape vårstemning som passer til sesongen vår sammen med viburnum og friske farger.
Kalkulasjon:
Underlag 1x60kr
Pistacia 20kr
Poppel (eucalyptus) 30kr
Nellik (dianthus) 4x20kr
Krossved (viburnum) 1x60kr
Lisianthus (genus eustoma) 1x40kr
Fresia 3x15kr
Gåsunger (salix) 15kr
Sum= 350kr
Så laget jeg 2 formale buketter med spennende blomster:
Materialene: Pinner, svigermorstunge, heliconia, afrika lilje og bjørnegress.
Redskap: kniv
 Jeg satte de få materialene sammen bladet først så helicona, pinnene, afrika liljene og til slutt bjørnegress.
Analyse:
Volum: Jeg skapte volum med etasjer i buketten, og luft mellom materialer
Dominans: Dominans var den røde fargen fargen. Formene som dominerte var rette linjer og spisse ender. Overflatene som dominerte var glatte som svingermorstunge og glatte stilker. Linjene som dominerte var rette.
Formen: Var asymmetrisk med blomstene forskjellig plassert og forskjeller på hver side. Hoverformen var spiss.
Stilen:  Stilen var formal fordi den var enkel, hadde kontraster, få materialer, ren i uttrykket, asymmetrisk, normale eller motsatte proporsjoner min var normal. Jeg hadde et fritt omriss og hvert materiale kom tydelig fram slik stilen kjennetegner. Stilen kommer fra funksjonalismen som la vekt på enkelhet.
Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse: ikke for mange materialer på en plass slik det så ut som buketten ikke skulle tippe på en side, og ikke for mye at et materiale, jeg skapte også optiske virkemidler med etasjer i arbeider som gjorde buketten spennende. Kontrastene: Kontraster med lyse og mørke farger som hvit afrika lilje og rød helicona, rue og glatte overflater som rue afrika liljer og glatte blad. Kontraster i linjene med organiske og rette linjer den rette helicona og organiske formede afrika liljer.
Teknikk: Materialene satt fast i bindepunktet, rent under bindepunkt, fine snitt og ingen klemte materialer.
Kalkulasjon:
Heliconaceae (hummerklo eller falsk paradisfuglblomst) 1x150kr
Svigermorstunge (sansevieria) 1x20kr
Bjørnegress 5kr
Pinner 5kr
Afrika lilje (ornithugalum) 2x20kr
Sum= 220kr
 Buketten ble enkel og fin.
Til slutt laget vi noen arrangement til et hotell:
Materialene: rene vaser,
Redskap: kniv og tang
 Matrialer: Sisal, vannpropp og pinner og sølvtråd.
 Først satte jeg pinner i lik høyde oppi vasen så surret jeg sisal rundt en vannpropp og satte den foran. Til slutt satte jeg i en cymbidium orkide i vannproppen, vannproppen var den største slik cymbidiumen skulle holde lenge.
Analyse: Formal arrangement
Det som kjennetegner et arrangement er at materialene ikke er bundet sammen og det er ikke stukket i en stikkmasse. Blomstene får vann fra vannpropper eller reagensglass, ofte skjult med et materiale. Arrangementet er ofte transparent.
Volum: Jeg skapte volum med mange pinner og luft.
Dominans: Dominans var den brune fargen fargen. Formene som dominerte var rette linjer og spisse ender. Overflatene som dominerte var glatte som pinnene og glatte cymbidium. Linjene som dominerte var rette.
Formen: Var asymmetrisk med en cymbidium på en side. Hoverformen var spiss.
Stilen:  Stilen var formal fordi den var enkel, hadde kontraster, få materialer, ren i uttrykket, asymmetrisk, normale eller motsatte proporsjoner min var normal. Jeg hadde et fritt omriss og hvert materiale: cymbidium, sisal og pinner kom tydelig fram slik stilen kjennetegner. Stilen kommer fra funksjonalismen som la vekt på enkelhet.

Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse: ikke for mange materialer på en plass slik det så ut som arrangementet ikke skulle tippe på en side, og ikke for mye at et materiale, jeg skapte også optiske virkemidler med en forsterket etasje i arbeider som gjorde arbeidet spennende.
Kontrastene: Kontraster med lyse og mørke farger som hvit sisal og brune pinner, rue og glatte overflater som ru sisal  og glatte pinner og cymbidium. Kontraster i linjene med organiske og rette linjer den rette helicona og organiske formede afrika liljer.
Teknikk: Materialene satt godt i vasen, ingen klemte materialer og orkideen fikk vann.
 Kalkulasjon:
Cymbidium 1x35kr
Propp med sisal: 20kr
Pinner 50kr
Vase 120kr
Sum= 225kr

Arrangementet er billig og gjør mye ut av seg (ser dyrt ut) og en får til og med vasen for den billige prisen.
 Disse var også formale arrangement:
De inneholdt stein, vase, propp og cymbidium som stod i stil med det forrige arrangementet jeg laget.



 De ble enkle og vakre. De passer perfekt til bordpynt eller på badet.
Så snittet jeg varer:
 Grand prix roser
Ingrid alexandra roser

Dagen var veldig kjekk med nye arbeidsoppgaver som gikk mye i formal stil som jeg ikke hadde vert så mye innom. Mange flotte varer var det i butikken og jeg følte jeg fikk mer innsikt i den formale stilen både til bukett og arrangement. Det var vanskelig å få den formale buketten til å se spennende ut med få materialer og det virket vanskelig i starten, men resultatet ble jeg fornøyd med.

Blomstene jeg lærte:
Hummerklo eller falsk paradisfuglblomst (heliconiaceae)
 Fresia
 Svigermorstunge (sansevieria)
 Afrika lilje (Ornithogalum)
 Løvemunn (antirrhinum)

1 kommentar: