Hannas blomster

bloggen min

mandag 7. februar 2011

Sorgbinderi klassisk formarbeid hjerte og dekoratiov krans uke 5

Fredag uke 5 fikk jeg i oppgave å lage et hjerte i klassisk stil. Jeg laget også en krans med tiden jeg fikk til overs.

Kompetansemålene jeg var borti:
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere eget grunnleggende arbeid med ulike råvarer.
  • Bruke verktøy, materiale og teknikker på føremålstenleg og forsvarlig måte.
  • Gjøre greie for lokale og vitenskaplige navn på botanisk materiale.
  • Lage og bruke arbeidstegninger, skisser og annen visuell informajon.
  • Kalkulere pris på produkt. 
Først fikk jeg utdelt blomster av læreren som jeg kunne bruke til det tette hjertet. Jeg utarbeidet så en skisse over hvordan det skulle se ut og hvilke blomster som var i.
 Materialer: oasis hjerte, tang, kniv
 Først skar jeg til oasis hjertet rundt og hulet det ut inn mot midten for å få en fin hjerteform på det. Så satte jeg inn litt grønt materiale.
 Grønt materiale: Eucalyptus, galax blader
 Blomstene: nellik og roser
 Så satte jeg først inn blomster i den høyeste høyden jeg skulle ha fordi da var det lettere å jobbe seg ned i fra den og få en fin rund hjerteform og ikke ett flatt hjerte.
 Jeg hadde noen roser innimellom, men nellikene med den lyse grønnfargen skulle dominere i dette arbeidet.
 Så plasserte jeg blomstene slik formen ble fremhevet og en spiss blomst i tuppen for å få en fin avslutning.

Analyse: Klassisk formarbeid
Volum: Jeg skapte volum med å legge materialer over hverandre: overlapping og luft mellom materialer.
Dominans: Dominans var lyse fargen rosa og grønn. Formene som dominerte var sirkler og rundinger. Overflatene som dominerte var rue som nellik. Linjene som dominerte var organiske.
Formen: Var hjerteformet og rund. Blomstene var usymmetrisk plassert på hver side.
Stilen: Uttrykket var klassisk med få sorter blomster og en streng form og den legger vekt på renhet og eleganse. Klassisk stil har sin opprinnelse fra antikken der forkus var renhet. Roser er en god blomst å ha i klassiskstil når de er flate. Uttrykket jeg hadde var rent i fargene og formen.
Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse: ikke for mange blomster på en plass slik det så ut som hjertet skulle tippe på en side, og ikke for mye at et materiale, jeg skapte også optiske virkemidler med dybde i arbeidet som noen blader langt nede og gåsunger oppå..
Kontrastene: Noen kontraster i overflate med rue nelliker og glatte roser, linjene hadde noen kontraster med rette gåsunger og runde linjer med blomstene, fargene var duse og rolige men litt kontraster med mørke gåsunger, formene var runde og hadde ingen kontraster.
Teknikk: Materialene satt fast i oasis, ingen klemte blomster. All oasis dekket til og god og fuktig oasis.
 Til slutt hadde jeg i noen gåsunger for å skape volum og et sterkere uttrykk av formen. Disse gjorde uttrykket litt dekorativt, men i klassisk arbeid er det lov å ha 20% med en annen stil og 80% av den stilen man skal ha som hoved uttrykk.
 Kalkulasjon:
Nellik (Dianthus) 16x20kr
Roser (rosa) 10x20kr
Greinroser 3x18kr
Fibertre (Eucalyptus) 2x15kr
Galax blad 5x5kr
Hjerteformet oasis 120kr
Sum= 764kr
 Jeg ble fornøyd med formen og teknikken. Hadde jeg valgt blomstene selv hadde jeg valgt bare en fargetype fordi da hadde stilen blitt mer fremhevet. Prisen ble dyr, men i klassiske formarbeider bruker man mange blomster tett i tett og da blir det automatisk en høy pris. Prisen passet til størrelsen.

Dekortiv krans til sorgbinderi.
 Det grønne kom først i så blomstene.
 Denne ble veldig dekorativ med mange sorter blomster og et fordig og luftig uttrykk.

1 kommentar: