Hannas blomster

bloggen min

onsdag 23. mars 2011

Praksis uke 12 Kolnes

Denne tirsdagen var jeg i praksis på kolnes i østervåg. Der laget jeg dekorasjoner og hjalp kunder.


Kompetansemålene jeg fulgte:
  • Lage bukett, dekorasjon og sammenplantning til sesongen og kundens ønsker og behov.
  • Lære navn, pris og sesong for et bredt utvalg botanisk materiale.  
  • Kalkulere pris på et produkt 
Jeg begynte å lage noen søte små dekorasjoner med ranunkler, perleløker og rede.
 Ranunklene var vanskelige å sette i oasis så jeg tok en ståltråd inni stilkene.

 Så puttet jeg små greiener fra reder(underlang) rundt blomstene og satte løkene på pinne oppi dekorasjonen. Jeg laget en stor til 250kr og to små til 150kr.
Pris og blomsternavn:
Ranunkel (ranunclus) 3x20kr
Perleblomst (muscari) 2x10kr
Rede (underlag) 20kr
Urne 50kr
Sum= 150kr

Disse løkene benyttet jeg meg av til å lage flotte arbeider.
 Så laget jeg to små og en stor dekorasjon i dekorativ stilform med vårlige elementer og farger. Jeg skar oasis ned slik jeg kunne stikke inn materialer fra sidene. Jeg brukte tang og kniv som verktøy.
 Materialene: Fibertre (Eucalyptus), Limonium, Nellik (Dianthus), Lisianthus (genus eustoma), og jeg puttet inn tre tulipan løker, Gåsunger (Salix) og Steelgras på slutten for å gjøre arbeidet godt å se på.
 Så puttet jeg inn de lyse Nellikene som jeg ønsket skulle ha fargedominansen i arbeidet.
 Jeg festet Gåsungegreina rundt arbeidet og festet den med sølvtråd.



 Så satte jeg inn løkene.
 Pris på de små:
Cymbidium orkide 1x35kr
Nellik (Dianthus) 3x20kr
Gåsunge (Salix) 1x20kr
Fibertre (eucalypthus) 30kr
Limonium20kr
Løker 10kr
Urne 75kr
Sum= 250kr

Den store hadde jeg inn steelgras, ranunkel, mer nellik, gåsunge og cymbidium. Den kostet 350kr.

Analyse:
Volum: Jeg skapte volum med luft mellom materialene, og mye grøntmateriale. Dominans: Dominans var den grønne fargen. Formene som dominerte var sirkler og rundinger. Overflatene som dominerte var rue som nellikene og limonium. Linjene som dominerte var organiske.
Formen: Var asymmetrisk med blomstene forskjellig plassert og forskjeller på hver side. Hoverformen var lav og rund.
Stilen:  Stilen var dekorativ med stor utvalg pyntete blomster. Den var frodig og inneholdt mye luft. Hele arbeidet i dekorativ skulle ha en helhet og hver blomst skulle ikke vise mer enn andre. Stilen kjennetegner også at arbeidet skal være asymmetrisk. Den hadde en  avgrenset form som var tett og rund.
Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse: ikke for mange materialer på en plass slik det så ut som dekorasjonen ikke skulle tippe på en side, og ikke for mye at et materiale, jeg skapte også optiske virkemidler med dybde i arbeidet som blader lenger inne og utenfor omrisse.
Kontrastene: Noen kontraster med lyse og mørke farger som grønn og hvit, rue og glatte overflater som glatte lisianthus og rue nelliker. Noen kontraster i linjene med organiske og rette linjer som stilkene.
Teknikk: Materialene satt fast i oasis, fine snitt og ingen klemte materialer.

Disse franske tulipanene var veldig spesielle. 
 Fine crassula.
 En morsom kaktus. Denne er veldig holdbar.
 Fantastisk flott vårbukett med løker og syrin.

 Denne buketten var også vårlig med lyse og mørke farger.
 En spesiell vanda orkide.
 Craspedia baller.
 Så laget jeg en vifte bukett. Materialer: Ull, propper, kniv.
 Jeg stakk en pinne gjennom nellikene og satte de i spiral og formet de til en vifte.

 Så festet jeg steelgras og pinner med strips over nellikene for å skape luft og volum. Løkene stakk jeg på en pinne og festet pinnen med strips på nellikstilkene. Til slutt satte jeg cymbidium orkideene i propper med ull utpå.

Pris:
Nellik (Dianthus) 7x20kr
Pinner 20kr
Cymbidium orkide 3x35kr
Løker 20kr
Ull 10kr
Propper 15kr.
Sum= 310kr.
Analyse:
Volum: Jeg skapte volum med luft mellom materialene med steelgras. Dominans:Dominans var den hvit/grønne fargen. Formene som dominerte var sirkler og rundinger. Overflatene som dominerte var rue som nellikene og ulla. Linjene som dominerte var rette og bua.
Formen: Var asymmetrisk med blomstene forskjellig plassert og forskjeller på hver side. Hoverformen var rund.
Stilen:  Stilen var dekorativ med stor utvalg pyntete blomster. Den var frodig og inneholdt mye luft. Hele arbeidet i dekorativ skulle ha en helhet og hver blomst skulle ikke vise mer enn andre. Stilen kjennetegner også at arbeidet skal være asymmetrisk. Den hadde en  avgrenset form som var tett og rund. Arbeidet har en bestemt form når det er dekorativt.
Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse: ikke for mange materialer på en plass slik det så ut som buketten ikke skulle tippe på en side, og ikke for mye at et materiale, jeg skapte også optiske virkemidler med dybde i arbeidet som blomstene lenger inne og utenfor omrisse.
Kontrastene: Noen kontraster med lyse og mørke farger som grønn og hvit, rue og glatte overflater som glatte lisianthus og rue nelliker. Noen kontraster i linjene med organiske og rette linjer som stilkene.
Teknikk: Materialene satt fast i bindepunktet, rent under bindepunkt, fine snitt og ingen klemte materialer. Radial grupperingsteknikk.
Vurdering: Jeg kunne hatt flere materialer i arbeidet for det så litt spinkelt ut. Formen ble bra og materialene var pent plassert. Buketten passet prisen den hadde. Den fikk et vårlig uttrykk med løkene og de lyse fargene noe som passet til sesongen og kundenes behov.
 Flotte ranunkler i en kurv. Disse var ikke på snitt, men i jord.
 Skikkelige vårfarger.
 Fine solkrokuser og svibler.
 Materialene: Tang, kniv, sølvtråd, oasis og urne.
 Til slutt laget jeg noe fine av alle løkene. Jeg plasserte de pent til og festet de med sølvtråd.
 Så stakk jeg ned ranunkler i mellom løkene og festet en gåsunge grein rundt.
 Prisen:
Ranunkler (Ranunclus) 3x20kr
Gåsunge (Salix) 1x10kr
Urne 1x75kr
Løker 15kr
Sum= 160kr.

Det var en vårlig dag med kjekke kunder og fint vær. Masse flotte varer i butikken!

2 kommentarer:

  1. Så mange nydelige arbeider du laget. Flotte bilder av blomster og planter. Mye å bli inspirert av:)))

    SvarSlett