Hannas blomster

bloggen min

fredag 8. april 2011

Tett lav bukett i dekorativ stilform

I uke 14 laget jeg en dekorativ tett, lav bukett med paraply form og i 90graders vinkel under til bindepunkt. Dette var det formell vurdering på.

Analyse:
Volum: Jeg skapte volum med luft mellom materialene, og mellomstikk mellom blomstene som var eucalyptus.
Dominans: Dominans var den rosa fargen. Formene som dominerte var sirkler og rundinger. Overflatene som dominerte var rue som nellikene, peoner og limonium. Linjene som dominerte var organiske. Jeg satte den dyreste blomsten i midten fordi den ga blikkfang og måtte være mest synlig siden den var dyrest. Jeg valgte dermed billige blomster etterpå pga økonomi. Nellikene ga like mye størrelse som en peon.
Formen: Var asymmetrisk med blomstene forskjellig plassert og forskjeller på hver side. Hoverformen var tett, lav og rund som en paraply.
Stilen:  Stilen var dekorativ med stor utvalg pyntete blomster. Den var frodig og inneholdt mye luft. Hele arbeidet i dekorativ skulle ha en helhet og hver blomst skulle ikke vise mer enn andre. Stilen kjennetegner også at arbeidet skal være asymmetrisk. Den hadde en  avgrenset form som var tett og paraplyformet.
Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse: ikke for mange materialer på en plass slik det så ut som dekorasjonen ikke skulle tippe på en side, og ikke for mye at et materiale, jeg skapte også optiske virkemidler med dybde i arbeidet som blader lenger inne og utenfor omrisse.
Proporsjonene: var riktige i med at det var en tett lav bukett 1/2 over og 1/2 under bindepunkt,  det var en 90graders vinkel under buketten.
Kontrastene: Noen kontraster med lyse og mørke farger som grønn og rosa, rue og glatte overflater som glatte fresia og rue nelliker. Noen kontraster i linjene med organiske og rette linjer. Jeg valgte å ha fargene i ton i ton i rosafarger fordi det var mest estetisk pent å se på.
Forandringer: Jeg mener at buketten kunne hatt mer friske grønnfarger som viburnum for å få mer kontraster. Jeg kunne også brukt mer limonium for å få den enda mer frodig.


Kvalitetssikring:
Det var rent under bindepunkt, stramt bindepunkt, stilkene var like lange, ingen klemte blomster og fine snitt. Stilkene stod fint i spiral.

2 kommentarer: