Hannas blomster

bloggen min

onsdag 10. november 2010

Utplassering tir 10 nov (PTF)

I uke 45 var jeg utplassert på Kolnes zwerg ved straen senteret. Her var jeg sammen med Hanne fra klassen, og vi fikk oppgaver som vi arbeidet med felles. Det vi laget mest av denne gangen var store, tette, lave og runde buketter.


Mine kompetansemål som jeg fulgte:
  • Lage bukett og dekorasjon til  sesongen og kundens ønsker og behov
  • Lære navn, pris og sesong for et bredt utvalg botanisk materiale 
Så satte vi i gang å laget til sammen 5 store, tette, dekorative, lave og runde buketter der vi satte blomstene og det grønne materiale i og under et ¨fuglerede¨. 
 Det var viktig å dekke alle hull og plassere blomstene med hodet opp, for å få en fin form. Fargene hadde en fin helhet. Materiale den inneholdt var: roser, gerbera, skimma, eucalyptus, salal blader, pistacia og ageratum.
 Neste arbeid vi laget var 4 buketter av samme slag bare andre blomster og farger oppi.
 Disse bukettene inneholdt gerbera, germini, cymbidium orkide, bovardia, salal blader, pistacia, eucalyptus, brudeslør, og ranokla.
 Etter dette satte vi i gang å lage 2 mindre buketter av samme teknikk og for, med litt mindre utvalg av blomster. 
 Disse innholdt germini, salal blader, pistacia, eucalyptus, bovardia, skimma og cymbidium orkide.
Prisen ble 285kr.
 Så laget vi noen spennende kreasjoner i en vase som de kalte ¨snop¨ fordi det var lite og søtt.
Disse kostet 150 kr. 
 Helt til slutt pyntet vi opp noen phalaenopsis orkideer på rot ved å lage mosekuler av roten og sette de oppi store vaser med et fint bånd rundt.
Disse var idelle for presanger. 


 Det var en kjekk dag der jeg fikk lære mange nye blomsternavn og salgstriks på varer, som å pynte opp en orkidee. Bukettene var fine og inneholdt elementer fra årstiden vår som kundene likte. Jeg fikk også se hvordan de pyntet til jul med julepynt og potteplanter til årstiden.

2 kommentarer: