Hannas blomster

bloggen min

lørdag 4. desember 2010

Praksis uke 48 Kolnes

I uke 48 var jeg i praksis hele uken. Jeg laget alt i fra kranser til dekorasjoner. Det var en travel uke med mye rydding, snitting og produksjon. Jeg lærte mye om julearbeider denne uka.
Dette var spennende og lærerikt.

Kompetansemålene jeg fulgte:
  • Lage bukett og dekorasjon til sesongen og kundens ønsker og behov
  • Lære navn, pris og sesong for et bredt utvalg botanisk materiale

Her er noen av tingene jeg gjorde i uke 48:
 Materialer: Nellik, Cymbidium orkide på propp, eucalyptus, salal blad, korallbregne.
 Verktøy: kniv, tang og bast.
 Underlaget av salal, korallbregne og eucalyptus.
 Rent og pent under bindepunkt radial plassert. Stramt bindepunkt og en 90 graders vinkel i formen.
Det var viktig å passe på at blomstene var fine og formen var rund og tett.
Stilformen: dekorativ med mange sorter blomster.
Kontrastene: fargene lys/mørk.Overflater ru/glatt blomster.
Jeg laget elleve av femten tette, lave buketter med sterke kontraster på en bestilling. På mandagen.
THer er dokumentasjonen:
TMaterialene:
TCymbidium orkide 1x
TSalalblad 6x
TEucalyptus 1x
TKorallbregne 2x
TNelliker 6x
TPris 350kr 
T
Kranseproduksjon:
Kranser laget jeg mange av og granen måtte sitte godt på halmkransen, små grantuster inni ringen på kransen og store utenpå kanten slik den skulle ha en fin form og se stor og dyr ut. Den måtte helst henge ute for da varte den lengst.
 Materialer: tang, halmkrans, vikletråd, edelgran og silkefuru.

Stramt festet gran rundt kransen med vikletråd.

Silkefuru innimellom for å få en frodig og flott krans. Dette produktet passet til kundens ønsker og behov innen sesong fordi det var en vinterkrans. Den var slik kunden ønsket den: frodig, uten pynt og med vintergrønne materialer. Denne kostet 350kr.

Andre ting jeg gjorde var å lage fine hvite hjerter i sisal (fiberhår). Disse formet jeg med vikletråd og papir inni og dekket utpå med sisal og buljongtråd.

 Dette var en spennende og kjekk uke med kjekke oppgaver og folk=)








2 kommentarer:

  1. Flotte arbeider og bilder :) Her har du manger fine materialer til oppgaven din om høst- og vinterblomster og grønt;)))

    SvarSlett