Hannas blomster

bloggen min

tirsdag 1. februar 2011

Dekorert krans uke 5

Mandag uke 5 laget jeg en pyntet krans. Jeg måtte passe på proporsjoner, teknikk og kvalitetssikring.

Kompetansemålene jeg var innom:
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere eget grunnleggende arbeid med ulike råvarer.
  • Bruke verktøy, materiale og teknikker på føremålstenleg og forsvarlig måte.
  • Gjøre greie for lokale og vitenskaplige navn på botanisk materiale.
  • Lage og bruke arbeidstegninger, skisser og annen visuell informajon.
  • Kalkulere pris på produkt. 
Jeg tegnet først en skisse hvordan den skulle se ut og hvilke materialer jeg skulle bruke.
 Proporsjonene: dekorasjonen skulle dekke 1/3 av kransen, og den ene siden skulle være 1/3 og den andre 2/3. Dekorasjonen var formen som et kors som var tilpasset kransen sin form.
 Materialene: oasis, tang, kniv og kransebunn.
 Jeg hulet ut oasis på undersiden slik den skulle sitte godt på kransen.
 Så festst jeg oasis med med å legge 2 pinner på hver side slik jeg kunne feste den med ståltråd til kransen. Hvis ikke jeg hadde lagt pinnene sånn hadde ståltråden gått helt igjennom oasis. Jeg stakk også inn 2 pinner gjennom oasis og i kransebunnen for at alt skulle sitte helt fast. Dette het kvalitetssikring fordi dekorasjonen ikke skulle falle av.
 Det grønne materialet: galaxblader, eucalyptus, pistacia, sypress og aspedistra blad.
 Jeg festst det grønne god etter proporsjonene til korset og formen til kransen.
 Jeg dekket så mye som mulig av oasis med det grønne og resten med blomstene.
 Blomstene: perleblomst, limonium, greinroser og roser.

 Så satte jeg inn blomstene godt og passet på formen. Fargene tenkte jeg å ha ton i ton.


Volum: jeg skapte volum med luft mellom materialene, overlapping og blomstene i forskjellige høyder og lengder.

Dominans: Dominans var lyse farger som lakserosa og lyselilla. Formene som dominerte var sirkler og rundinger. Overflatene som dominerte var rue. Linjene som dominerte var organiske.

Formen: Kransebunnen var rund og klassisk. Dekorasjonen ble bra ved riktige proporsjoner og dekorasjonen ble usymmetrisk på sidene og usymmetrisk plassering av blomstene som var typisk for stilformen jeg brukte som var dekorativ.

Stilen: Var dekorativ med usymmetrisk plassering av materialer og produkt og mye forkjellige mengder av materialer. Den ble pyntete og fordig. Den bærer preg fra barokken og rokokko.

Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse: ikke for mange blomster på en plass slik det så ut som dekorasjoen skulle tippe, og ikke for mye at et materiale. Jeg fikk også harmonisk helhet ved rolige farger i ton i ton.

Kontrastene: Lyse og mørke farger, rue og glatte overflater.

Teknikk: materialene satt godt i oasis, oasisen satt godt på kransen, materialene var godt snittet, ingen klemte blomster.


Kalkulasjon:
Roser lilla (rosa) 3x20kr
Roser rosa (rosa) 4x20kr
Marrisp (limonium) 1x40kr
Perleblomst (muscari) 3x10kr
Galaxblad 10x5kr
Greinroser 3x18kr
Aspedistra blad 1x14kr
Fibertre (eucalyptus) 3x15kr
Pistasj (pistacia) 1/2x20kr
Kransebunn 1x560kr
Oasis 1x20kr
Sum= 963kr


Jeg følte jeg fikk lært godt teknikken på denne dekorasjonen. Jeg jobbet med mye med formen og fikk utført kompetansemålene rikting ved planlegging av oppgaven , teknikk, blomsternavn, skisser og kalkulasjon. Det jeg kunne gjort bedre var høyden, jeg følte høyden ble litt for høy. Teknikken var jeg fornøyd med.

2 kommentarer: