Hannas blomster

bloggen min

tirsdag 1. februar 2011

Praksis hos Kolnes uke 5

Tirsdag uke 5 var jeg ute i praksis. Der laget jeg buketter og dekorasjoner og ryddet før jeg gikk hjem.

Kompetansemålene jeg fuglte:
  • Lage bukett, dekorasjon og sammenplantning til sesongen og kundens ønsker og behov.
  • Lære navn, pris og sesong for et bredt utvalg botanisk materiale.  
  • Kalkulere pris på et produkt 
Først laget jeg en avlang dekorativ dekorasjon.
Materialene jeg brukte var kniv, oasis og en plastpose under oasis slik vann ikke skulle lekke ut av urnen.
 Så satte jeg inn det grønne materialet skimmia, pistacia, strå og bjørnegress. Proporsjonene var en rund dekorasjon med avlange sider som var symmetriske, men materialene var usymmetrisk plasserte.
 Til slutt satte jeg blomstene godt inn.


Analyse:
Volum: jeg skapte volum med luft mellom materialene.
Dominans: Dominans var lyse fargen hvit.. Formene som dominerte var sirkler og rundinger. Overflatene som dominerte var glatte. Linjene som dominerte var organiske.
Formen: Dekorasjonen ble bra ved riktige proporsjoner og dekorasjonen ble symmetrisk på sidene og usymmetrisk plassering av blomstene som var typisk for stilformen jeg brukte som var dekorativ.
Stilen: Var dekorativ med usymmetrisk plassering av materialer og mye forkjellige mengder av materialer. Den ble pyntete og fordig. Den bærer preg fra barokken og rokokko.
Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse: ikke for mange blomster på en plass slik det så ut som dekorasjoen skulle tippe, og ikke for mye at et materiale.
Kontrastene: Lyse og mørke farger, rue og glatte overflater som rue skimmia og glatte blader.
Teknikk: materialene satt godt i oasis, materialene var godt snittet, ingen klemte blomster.
 Kalkulasjon:


Urne 1x60kr
Oasis 1x10kr
Lisianthus (genus eustoma) 1x40kr
Strå (panicum) 2x20kr
Krysantemum (chrysanthemum) 1x30kr
Ranunkel (ranunculus) 2x20kr
Skimmia 2x10kr
Pistasj (pistacia) 10kr.
Sum= 250kr

 Jeg ble fornøyd med formen min fordi den var rund og fordig med grøntmateriale som skapte luft. Teknikken ble jeg også fornøyd med fordi materialene satt godt i oasis og ingen blomster ble klemte.

 Materialene: tang, kniv, kalkulator og oasis. Jeg satte først inn den greønne materialene i en rund form slik dekorasjonen skulle være. Jeg beholdt lengdene for å skape volum og størrelse på dekorasjonen.
Analyse: Tett lav dekorasjon
Volum: jeg skapte volum med luft mellom materialene og grønt materiale som mellomstikk.
Dominans: Dominans var lyse fargen hvit.. Formene som dominerte var sirkler og rundinger. Overflatene som dominerte var rue som krysantemum, sisal og skimmia.. Linjene som dominerte var organiske.
Formen: Dekorasjonen ble bra ved riktige proporsjoner som var rund og tett. Formen var rund og blomstene usymmetrisk plassert som var typisk for stilfomen dekorativ.
Stilen: Var dekorativ med usymmetrisk plassering av materialer og mye forkjellige mengder av materialer. Den ble pyntete og fordig. Den bærer preg fra barokken og rokokko.
Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse: ikke for mange blomster på en plass slik det så ut som dekorasjoen skulle tippe, og ikke for mye at et materiale.
Kontrastene: Lyse og mørke farger, rue og glatte overflater som rue skimmia og glatte blader.
Teknikk: materialene satt godt i oasis, materialene var godt snittet, ingen klemte blomster.

 Kalkulasjon:
Urne 1x60kr
Oasis 10kr
Salalblad 10x5kr
Pistasj (pistacia) 30kr
Skimmia 2x10kr
Lisianthus (genus eustoma) 1x40kr
Krysantemum (chrysanthemum) 3x30kr
Sisal 10kr
Sum= 310kr

Denne ble jeg fornøyd med fordi den så dyrere ut enn den kostet og den ble stor og frodig og oppfylte kravene til dekorativ stilform som var fordig, luft, usymmetrisk og mange forskjellige blomster. Teknikken var også bra. Det som var vanskelig var at oasisen var liten i den lille urnen og jeg måtte bruke mye tid på å sette materialene inn. Det var derfor viktig med riktig blomstervalg i denne dekorasjonen, materialer som ikke hadde så tykk stilk.

Andre ting jeg laget og ikke analyserte:
 Tette lave, dekorative dekorasjoner i lilla og hvit.
 Tette lave og dekorative buketter i rosa.
Det var en kjekk dag hvor jeg laget alt i den dekorative stilen og mye teknikk innen dekorasjoner. Det var vanskelige urner å lage dekorasjonene i, men etter mye tid fikk jeg det til. Det var også kjekt med så masse fine blomster. Nye blomster jeg lærte var lisianthus eller genus eustoma.
Magnolia eller Tepal
Gåsunger eller salix

4 kommentarer: