Hannas blomster

bloggen min

tirsdag 3. mai 2011

Brudeveske

Tirsdag uke 18 planla jeg og laget en brudeveske.

Kompetansemål:
  • Planleggje, gjennomføre og vurdere eige grunnleggjande arbeid med ulike råvarer
  • Lage og bruke arbeidsteikningar, skisser og annan visuell informasjon
  • Presentere og dokumentere produksjonsprosess og produkt, visuelt og verbalt og ved hjelp av digitale verktøy 

Individuelt mål:
Lage en vakker brudeveske i dekorativ stilform.

Planlegging:

Jeg så i blader og på nettet etter et brudesmykke jeg ikke hadde laget før fordi jeg ville lære mest mulig. Så fant jeg muffe og brudeveske.

Jeg tegnet noen skisser først:
Muffe med brudeslør, sølvtråd, orkide og strå.
 Muffe med håndtak, orkideer og sølvtråd. Evt litt grønt i den.
 Veske i papp med blomster på toppen. De skulle være rosa og med litt grønt.
 Veske i papp med limte galaxblader på. Roser og brudeslør på toppen.
 Den endelige ideen der rosa blomster på toppen og nedre del laget av pyntetråd og gress. Håndtak med englegår.
Produksjon: Verktøy: hendene og kniv.
Så begynte produksjonen. Jeg fant noen ferdige underlag i pyntetråd som jeg formet som en trakt. Så surret jeg gress rundt og laget håndtak der jeg surret englehår rundt en tykk tråd. Etterpå satte jeg oppi vannpropper og blomstene. 
Jeg gjorde noen justeringer når jeg så hvor lite fordig og dekorativ det ble når jeg bare hadde liatris. Jeg valgte derfor å ha brudeslør i, orkideer som jeg limte på og ceroperiga hengende rundt og ned. Dermed ble den fordig, større utvalg blomster og mange blomster i, som gjorde den dekorativ.


Vurdering: Veske arrangement
Volum: skapte jeg ved å ha luft og frodige materialer.
Dominans: Det var dominans i åpne blomster som brudeslør og liatris, rosa og hvit fargen, rue overflater som brudeslør, organiske linjer dominerte, formene som dominerte var rundeinger.
Formen: Hovedformen var traktformet og rund på toppen. Blomstene var asymmetrisk plassert som var et kriteria for dekorativ stilform.
Stilen:  Stilen var dekorativ med stor utvalg pyntete blomster. Den var frodig og inneholdt mye luft. Hele arbeidet i dekorativ skulle ha en helhet og hver blomst skulle ikke vise mer enn andre. Stilen kjennetegner også at arbeidet skal være asymmetrisk.
Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse (ikke for mange blomster på 1 side) slik den ikke så ut slik den skulle tippe. Optiske virkemidler var noen blomster overlappet andre og dybde i arbeidet som noen blomster lenger nede.
Proporsjonene: Blomstene utgjorde ca 1/3 av arbeidet over underlaget og underlaget resten nedre del. Underlaget var også pyntet med blomster.
Kontraster: Noen lyse mørke kontraster i farger, litt kontaster i overflate med glatte orkideer og rue brudeslør.
Teknikk: Jeg brukte surreteknikk på underlaget som allerede var ferdig. Jeg formet det med denne teknikken. Blomstene satt godt fast i vannproppene, vannproppene satt godt fast oppi vesken, og ingen klemte materialer.
Forandringer: Jeg gjorde noen justeringer når jeg så hvor lite fordig og dekorativ det ble når jeg bare hadde liatris. Jeg valgte derfor å ha brudeslør i, orkideer som jeg limte på og ceroperiga hengende rundt og ned. Dermed ble den fordig, større utvalg blomster og mange blomster i, som gjorde den dekorativ. Det jeg kunne gjort videre var å lage den større med flere blomster og lengre ved lengre heng.
Bæring: Vesken skulle holdes vi håndtaket.



Forandringer:
For å gjøre den enda mer spennende kunne jeg droppet brudeslør og heller hatt et mer rent uttrykk. Eller jeg kunne laget den større og lenger. Jeg kunne også hatt flere fargekontraster som blå vanda orkideer og gule orkideer som er lette å få tak i hele året. Jeg kunne brukt mer marmorlanterne for å gjøre den større. Hvis ikke denne planten kunne jeg brukt yngleslidre fordi den ligner i farge og form. Hadde jeg ikke fått tak i gyps kunne jeg brukt limonium pga lik holdbarhet og farge. Jeg kunne forandret formen til et hjerte som var rundt og større med samme materialer eller andre som nevnt.

Egenvurdering:
Jeg ble fornøyd med brudevesken. Den var solid og søt og passet godt som en dekorativt brudeveske. Forandringer som ble gjort og videre har jeg nevnt ovenfor. Det var estetisk godt å se på fordi det hadde en fin helhet i form og farge.

Kilder:
https://www.interflora.no/gallery/?gallery_id=6
Boka: Flowers in love 3 - Moniek Vanden Berghe - 2010


1 kommentar: