Hannas blomster

bloggen min

mandag 13. september 2010

Brudebukett - Forbereding

13. sep 2010 kom blomsterleverandøren med friske fine roser og grønt materiale. Dette skulle vi bruke til å lage brudebukett. Buketten skulle være i stiftet teknikk og med mellomstikk som er med på å forme buketten. Den skulle ha en rund paraply form.

13. sep skulle vi lage klar alle de viktige elementene i brudebukett. Stiftete roser og stiftete, teipete mellomstikk av roseblader.
Først renset jeg roser og fant de fineste bladene til å lage mellomstikk. Bladene måtte ligge fuktig i selofan hele tiden mens jeg laget mellomstikkene. Så stiftet jeg mellomstikk og teipet disse stramt. Til slutt la jeg selofan over og under mellomstikkene for å beholde fuktigheten.


Etter dette begynte jeg å snitte rosene ca 10cm fra hode til bunn og stappet en ståltråd inni. Så tok jeg en blomstertråd rundt i kryss for å forsterke dette. Jeg prøvde å bruke mest mulig grønn blomstertråd fordi den ruster ikke i vann slik vanlig ståltråd gjør.
Til slutt satte jeg de stiftete rosene i en vase med luft mellom de slik de ikke ble flate og stygge. Det var også veldig viktig alle stod i vann og fikk en dusj med vann helt forstiktig. Så ble alt satt fint inn på kjøla.
Da var alt klart til å begynne å teipe rosene og lage brudebukett til 15 sep.

1 kommentar: