Hannas blomster

bloggen min

mandag 25. oktober 2010

Forarbeid til brudesmykke for Agape`s moteshow

Fredag 22 okt, mandag 25 okt laget jeg forarbeid til brudesmykke, til Agape`s moteshow. Dette skulle være i St. Johannes kirke i stv. onsdag 27 okt. 
Vi på blomsterlinja på bergeland fikk i oppdrag å lage portaler, alterdekorasjoner, brudesmykker og annet kirkepynt til denne begivenheten. Jeg ble satt i gruppe med Hilde og astrid, og vi fikk i opprdag å lage 2 brudesmykker. 

Målene jeg var jeg innom ved dette prosjektet:
  • utføre og tilpasse eige arbeid med blomsterfaglege produkt til høve, rom og underlag, trendar og dei ønska og behova kunden har
  • utføre dekoroppdrag inne og ute, og tilpasse desse til rom, høve og kva behov kunden har
  • gjere greie for opphav, naturleg sesong for og stell av eit breitt utval av namngitt botanisk materiale 
  • dokumentere og vurdere eigne produkt

Først laget vi ideskisser:



Jeg fikk en ide om å inkludere garn, ståltråd og mose til å lage et pent brudesmykke/arrasjement. Formen skulle være organisk med hengende og krøllete linjer som hang ned fra en rund ball med samme elementer. Utrykket jeg ønsket var et kaldt og norsk utrykk.

Så begynte produksjonen:
 Grunnlaget var en ball av aluminiumstråd.
 Så surret jeg fast et håndtak og surret masse garn rundt.
 Så festet jeg reinlav med pyntetråd.
Ranker av samme elementer ble laget.
 Så surret jeg rankene inni hverandre og surret calocephalus overalt.

Så festet jeg en ranke rundt kulen for å få balanse i formen, vekten, helhet i utrykket og for at det skulle være pent å se på. 


Til slutt testet jeg med noen blomster fordi jeg måtte bestemme blomstervalg til blomstene skulle festes på tirsdag 26okt.
Jeg ble veldig fornøyd med ideen og arbeidet mitt. Det var tidkrevende, men spennende og annerledes å jobbe med.

Insprasjonen til rankene fikk jeg fra arbeidet i nm 2010 av Stein Are hansen:

1 kommentar:

  1. Du gjorde en flott jobb med dette arbeidet;)Fine bilder og gode tegninger

    SvarSlett