Hannas blomster

bloggen min

mandag 1. november 2010

Frioppgave for Hanna

1 November fikk vi en frioppgave. Jeg begynte med ideskisser og fant ut at ut i fra tid og materialer ønsket jeg å lage en lang borddekorasjon.



Mine kompetansemål som jeg fulgte:
  • utføre og tilpasse eige arbeid med blomsterfaglege produkt til høve, rom og underlag, trendar og dei ønska og behova kunden har
  • berekne forbruk av råvarer til ulike oppdrag og kalkulere kostnadene
Den skulle være dekorativ, ha en god form og god helhet i farger.
Det som var viktig teknisk var at alt satt godt i oasis, at krukken ikke lakk og det var en fin helhet i arbeidet for dekorativ borddekorasjon.

Oasisen ble satt i en fix godt i krukken og så satt jeg i de lange Delphiniumene fordi de tok størst plass. Så fylte jeg grønt materiale rundt og til slutt blomstene og bjørnegress for å skape volum og balanse. Blomstene ble satt i åpent (med luft mellom hverandre), og i forskjellige høyder for at den skulle se dyr ut. Jeg dekker hull med limonium og eføy for at oasis ikke skulle være synlig.


Resultat, blomsternavn og pris:
Rose (rosa) 11x15kr
Nellik (dianthus) 3x15kr
Ridderspore (delphinium) 2x60kr
Limonium 1x28kr
Hypericum 1x15kr
Bjørnegress 6x2kr
Eføy blader 10x5kr
Eføy greiner 4x15kr
Anemone 10x9,5kr
Sum = 575kr





Jeg ble fornøyd med resultatet fordi det var solid, vakkert å se på og det så dyrt ut. Mye fargekontraser og vakre blomster innholdt dekorasjonen.
Det som var et problem var at oasisen ble for ødelagt i starten så jeg måtte finne en ny og sette i alt på nytt, men det ble mye bedre etter dette.

1 kommentar: